Nove Hrady - Reisverslag uit Radim, Tsjechische Republiek van Titus11 - WaarBenJij.nu Nove Hrady - Reisverslag uit Radim, Tsjechische Republiek van Titus11 - WaarBenJij.nu

Nove Hrady

Door: titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

02 Juli 2011 | Tsjechische Republiek, Radim

Dag 16, 2 juli
We waren laat wakker vanmorgen. Dat wil zeggen dat ik om half vijf wakker ben geworden van de vogeltjes die prachtig zongen in de bomen rond de caravan. Het duurde weer even voor ik weer sliep. Om tien uur schrok ik wakker van de omroepspeakers in het dorp. Na een muziekje klinken er dan allerlei mededelingen.
Gauw aankleden om broodjes te halen, maar Alma was al naar de winkel geweest. Zij trof een medewerkster die wel Engels sprak. Maar goed dat ik de acht broodjes had besteld.
Vandaag zijn we naar Nove Hrady geweest. Een dorpje wat hier niet zo heel ver vandaan is. We waren er al een paar keer langs gereden. Langs de weg er nar toe staan ook allemaal fruitbomen. Om de haverklap staat er dan ook een auto langs de kant waarvan de inzitten met een emmertje lopen om fruit te plukken. Er is een kasteel wat er in het voorbijgaan leuk uitzag. Net op tijd kopen we een kaartje voor de rondleiding. De groep is al naar binnen maar we kunnen nog aansluiten. Als handleiding krijgen we Engelstalige uitleg mee. De gids verteld in het Tsjechisch over alles wat er te zien is. Voor zover we het kunnen volgen gaat het redelijk gelijk op met de tekst zie wij hebben gekregen. Zo krijgen we toch een beetje een indruk waar het over gaat. Het kasteel is helemaal gebouwd in Rococo stijl. Veel tierlantijntjes binnen dus. Van binnen ziet het er allemaal heel mooi uit. Naar ik begreep is het ook nog bewoond. Zeer de moeite waard om daar even te hebben gekeken. Na afloop nog even een rondje door de tuin. In deze tuin bevindt zich ook het eerst Tsjechische fietsmuseum. Erg leuk om te zien. De informatie die er bij staat is wat karig maar het is een leuke verzameling. Zo is deze dag weer om.
We hebben tot nu toe nog maar weinig Nederlanders gezien hier. Vandaag zagen we onderweg voor de tweede keer sinds we hier zijn een NL kenteken. Ik begreep dat de vakanties zijn begonnen. Langzamerhand zullen er wel meer landgenoten deze kant opkomen.
Het is fris en winderig. De kersen blijven maar groeien en wij blijven maar plukken. Ik heb nog nooit zoveel kersen gegeten als deze paar dagen.