Passo - Reisverslag uit Deiva Marina, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Passo - Reisverslag uit Deiva Marina, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Passo

Blijf op de hoogte en volg Titus11

15 September 2013 | Italië, Deiva Marina

Steeds meer worden we eraan herinnerd dat een TomTom toch wel updates nodig heeft. Vanaf het vertrek uit Vada hebben we het gevoel dat we een heel andere kant op worden gestuurd dan vanwaar we zijn gekomen. We moesten uiteindelijk naar de zelfde Autostrada alleen de andere kant op.
In plaats van rechtsaf worden we linksaf gestuurd om dat uiteindelijk weer rechts door een soort van nieuwbouwwijkje te worden gestuurd. We passeren rotondes die niet worden genoemd (en omgekeerd). Vlak voor de Tol wil Eva ons ook weer alle hoeken van de rotondes laten zien terwijl op de borden levensgroot staat aangeven dat Pisa en Genua toch echt in de richting liggen die wij opwillen. Enfin, we zijn uiteindelijk toch goed terecht gekomen. Onze bestemming was Deiva Marina, vlakbij Cinque Terre waarvan we hadden gehoord dat dat een prachtig natuurgebied zou moeten zijn met schilderachtige dorpjes. Onderweg passeren we de marmergroeven van Carrera. Enorme blokken marmer liggen daar bij de diverse bedrijven opgeslagen. Overigens ziet het er niet uit als marmer maar het lijken normale blokken steen waar de boorgaten rondom goed zichtbaar zijn.
De overgang van Toscane naar Ligurie verloopt naadloos. Wel viel op dat hier heel veel dorpjes hoog tegen de bergen zijn aangeplakt. Het was lekker rustig op de weg. Het laatste stuk veel tunneltjes dus weer zonnebril af en op. In de verte zien we de Middellandse Zee af en toe verschijnen en waarachtig, hij is nog blauw ook. ‘Neem verderop de afrit.’ Meteen na het tunneltje gaan we eraf. We moeten er bijna zijn. De afrit heet Deiva Marina en volgens Tom zou het nog een kilometer of 5 a 6 zijn. Dan gaat het snel. ‘rechts aanhouden, meteen daarna scherpe bocht naar links’ Hm, dat komt niet helemaal overeen met wat we voor ons zien. Er is niks rechts aan te houden omdat de tolpoortjes recht voor ons liggen. Daarna zijn er twee mogelijkheden: linksaf of rechtsaf.
Op geen van de borden staat onze bestemming aangeven en achter ons staat alweer een auto. De keuze wordt gemaakt: linksaf omdat Eva dat zegt. Dan klinkt het weer: ‘Scherpe bocht naar links!’
Dat leek ons sterk. Hier liep een grindpad naar een voor ons onbekende bestemming. De weg volgen dan maar. In flits zag ik het woord ‘Passo’ op een bord staan. Een Italiaan die iets aan het plukken is kijkt ons verbaasd na. Dat was al een veeg teken. De uitgang Marina klonk mij als een plaats aan de zee maar wij gaan hoger en hoger niet snel, maar toch. Geen verkeer te zien. Bij een uitwijkhaventje schat ik mijn kansen in om te keren maar die kans is nul. Doorrijden dan maar. ‘Indien mogelijk keer om’ blijven we horen. Ja, inmiddels zijn we daar al achter en dat hoef je niet te blijven zeggen. Het is niet mogelijk maar de mededeling blijft uit het apparaatje komen. Gek wordt ik van dat wijf. Inmiddels hebben we wel een schitterend uitzicht over de Middellandse Zee terwijl we diep beneden ons een klein kerktorentje zien. Volgens mij hadden we daar moeten zijn. Eindelijk arriveren we, bovenop de berg, in een klein dorpje waar we met een grote zwaai de hele boel omdraaien om hetzelfde stuk nu naar beneden gaan. We passeren de plukkende man weer die ons gelukkig niet ziet. Meteen de mededeling: ‘Rechtsaf!!’Het lijkt warempel wel of ze steeds dwingender wordt. Dat is weer het grindpad. We negeren het maar en gaan lekker links af. Nog geen 50 meter verder een reeks borden met alle campings die we ook in de gids hebben zien staan. Wijs geworden besluiten we te gaan kijken op de eerste die we tegenkomen. Waar is de receptie? Het stenen gebouw waar het zou kunnen zijn blijkt het toiletgebouw te zijn. In mijn spiegel zie ik een vrouw in een wit jurkje naar ons toe komen. Anja, van de receptie. We waren er al dik voorbij. Er zijn nog een paar plekjes beschikbaar maar niet naar onze tevredenheid. Omkeren dus maar, alleen…we staan midden op het pad. Het keren ging gelukkig probleemloos op de overvolle camping en we rijden een paar honderd meter verder. Op camping Arenella vinden we een leuke standplaats. Na het opstellen eerst maar even naar het dorp om een ijsje te halen.
We hebben er weer iets bijgeleerd: Passo is niet de weg naar de zee.