De nachtegaal - Reisverslag uit Monteciccardo, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu De nachtegaal - Reisverslag uit Monteciccardo, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

De nachtegaal

Door: Titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

01 Juni 2023 | Italië, Monteciccardo

Niks doen in de zon, is er iets leukers?

Inmiddels bijna vier weken onderweg. Vorig jaar zouden we nu op de terugweg zijn omdat er weer gewerkt zou moeten worden. We genieten van de luxe en tellen onze zegeningen tot nu toe. De hele dag alleen maar wat rondhangen. Nadeel van het mooie weer na zo'n natte periode is dat de vliegen ook gaan genieten van het mooie weer. Je slaat er eentje dood en er komen er vier voor terug. Bij wijze van spreken dan. Naast de vliegen zijn de calorieën ook druk bezig om in de nacht de kleren iets kleiner te maken. Die doodslaan lukt nog niet echt.

Gisteravond was het echt genieten van de stilte en de duisternis. Zo stil en donker is het thuis niet. Daar is altijd licht en geluid. Hier alleen vogels en af en toe een caravandeurtje dat dichtgaat.

Ik zat me af te vragen hoe het in de Middeleeuwen zou hebben geklonken. Nu ik erover nadenkt is dat eigenlijk wel apart. Wie denkt daar nu aan in zijn vakantie. Geen mechanisch of gemotoriseerd geluid. Ik verbaasde me zelfs over de stilte op het toch wel redelijk bezette terrein.

De vogeltjes zongen of hun leven er vanaf hing. Zou het een nachtegaal zijn? Zou best kunnen.

Terwijl ik zo lekker zat te mijmeren klonk daarin eens de stem van Elvis. Een groep op het lagere deel van het terrein had het gezellig compleet met knipperende gekleurde lampjes onder de luifel. Wel jammer dat wij daarvan mochten meegenieten.

Ben ik nu echt een ouwe zeur geworden die over dit soort dingen gaat vallen? In Tsjechie waren we wel wat gewend. Waarom zat ik me nu te ergeren eigenlijk. Ik denk dat het de mood van het moment was. Vier weken vrijwel absoluut stille avonden en nu dit precies dat ik daar bewust van zat genieten. Behalve Elvis trokken er nog een paar artiesten voorbij. We zijn maar naar binnen gegaan voor een spelletje Fase10 die ik natuurlijk weer verloor.

Ik weet nu zeker dat een groepsreis niks voor mij is. Zo'n gezelligheidsheids mens ben ik toch ook weer niet.

En die vogel? Het was een nachtegaal.