Dagelijkse boodschappen - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Dagelijkse boodschappen - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Dagelijkse boodschappen

Door: Titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

22 Mei 2023 | Italië, Bevagna

Niets hoeven, dat is toch het toppunt van vakantie, helemaal nu de zomer is uitgebroken. En ding blijft hetzelfde als thuis: Er moeten boodschappen worden gedaan. Het is handig om dat een keer in de paar dagen te doen dan elke dag een beetje, zeker als de winkel wat verder weg is. Een paar dagen geleden hebben we een hypermarkt ontdekt in Foligno. Via slechte wegen kwamen we daar terecht.

Vlakbij de camping is een bord waarop staat dat Foligno ongeveer 10 km verderop zou zijn. De hypermarkt leek wel twee keer zover. We zegden tijdelijk het vertrouwen op in de Waze en TomTom. De supermarkt kan gewoon niet 8 km verder zijn.Via de vertrouwde weg naar Foligno dus. Langs de vele borden die aangaven dat je 50 mag en een continu doorgetrokken streep. Tel daarbij een aantal Veloxkasten en je weet dat dit best een aantrekkelijke route is. Met maximum snelheid en doorgetrokken streep gaan ze hier soepel om en worden regelmatig ingehaald. Ik heb daar geen trek in met mijn opvallende gele kentekenplaten. Waze geeft een paar keer aan dat we af moeten slaan, maar wij weten beter en laten ons niet in de luren leggen. De app is ook niet de moeilijkste en past bij iedere kruising zijn die we passeren route moeiteloos aan weer aan.

Foligno helemaal door, dan de snelweg op. Nog 8 km te gaan. Netto zijn we nog net zo ver van de winkel als bij vertrek. Weet de moderne techniek het dan toch beter dan ik en mijn bijrijder? We volgen de adviezen maar op en komen precies waar we moeten zijn. Moeilijk toegeven, maar de weg met het slechte wegdek was gewoon een stuk korter.

Dan de terugweg. TomTom aan, recente bestemming, Pian di Boccio en gaan. Over de bekende slechte weg richting camping, maar dan ineens rechtsaf en omhoog. Die hebben we nog niet gehad. Een klimmetje van 15%, gehucht door en dan een kruispunt. Over 150 m rechts. We moeten nog een stukje recht door. Nog steiler dan omhoog gaan we nu naar beneden. In de wielrennerij heet dit geloof ik een afzink. Zo ziet het er ook ongeveer uit, maar inderdaad kunnen we 150 m verder rechts. Een onverhard pad waar we niet kunnen zien waar die toe leidt. Dat ziet er onaantrekkelijk uit. Op de gok verder. Uiteindelijk, met veel omwegen over smalle weggetjes toch weer op het juiste pad beland.

De vraag blijft nu wel staan wat beter is de moderne techniek of intuïtie. We kunnen verder lekker genieten van de heerlijke dag op een camping waar we maar met vier staan en hebben toch weer kunnen genieten van de onbekende wegen in Umbrië waarvan er vast ook enkele naar Rome leiden.