De Giro - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu De Giro - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

De Giro

Door: Titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

13 Mei 2023 | Italië, Bevagna

De Giro d'Italia is gaande en komt in de buurt. Daar moeten we natuurlijk even heen. In het verleden hebben de Tour de France voorbij zien gaan en dan kunnen we dit niet laten lopen. Ze passeren Foligno na ongeveer 45 km koers. De reclame karavaan zal even stil staan in Foligno. Op tijd op pad dus. Nu is 'op tijd' in de vakantie natuurlijk relatief, maar toch.

De kunst is om te vinden waar we moeten zijn. Op de website staan de straten en pleinen wel genoemd, maar daarmee en je er nog niet. Op de gok parkeren nabij het centrum. Daarin goed opletten waar hij staat, want de auto moet ook nog terug gevonden worden. Een politie agente de weg gevraagd en we blijken redelijk in de buurt te zijn van het spektakel. Het plein is al aardig druk en er is redelijk wat politie op de been. Er staat een auto van de Giro karavaan maar verder gebeurt er niets veel. Dan wordt de politie iets actiever. In de verte horen we sirenes. Het plein loopt verder vol. Voorafgegaan door een heleboel politiemotoren trekt een lange stoet auto's op naar het plein. Ale een flashmob komen er een hoop jongeren wagen uit het plein op. Harde muziek en streetdance. Het is een waar spektakel aan het worden. Er wordt een hoop uitgedeeld. Vooral de petjes zijn populair Vele tientallen worden het publiek ingegooid. Ik moet het doen met een opblaasbare zwaaihand en een keycord. Na een kwartier is het voorbij. Ze trekken verder naar de volgende stop. Langer blijven is er niet bij. Ze moeten het peloton voor blijven.

Over anderhalf uur komen de renners. Genoeg tijd voor espresso. Dan een kleine 500 meter naar de route. Als we een geel hesje zien weten we dat we in de buurt zijn. Op de weg staat werkelijk op elke straathoek politie om te voorkomen dat verkeer de weg opgaat. Af en toe rijdt met hoge snelheid een team wagen voorbij. Het hele circus verplaatst zich richting de finish, 100 km verderop. De naast ons geposteerde politie begint drukker in de portofoon te praten. Ze komen bijna. In de verte een heli. Het duurt niet lang of de ene na de andere motor, al dan niet met blauw licht scheurt voorbij. Dan komen de renners. Een kopgroepje van vijf, achtervolgd door het grote peloton, raast voorbij. We staan vlak voor een scherpe bocht maar toch gaat het snel. Een kleurrijk lint trekt aan ons voorbij. Machtig om te zien. Het gaat te snel om iemand te herkennen. Dan een colonne ploegleiderswagen met ergens in het midden de geel/zwarte Jumbo-Visma auto.

Dan wordt het stil maar de weg wordt nog niet vrijgegeven. Na een minuut of vijf nog twee renners. Lang daarna nog een eenzame rijder. De bezemwagen geeft het einde van de koers aan. De laatste twee auto's van het konvooi halen de pijlen op. Daarna is het alsof er niks is gebeurd.

Wielrennen zie je het best op tv, maar het blijft toch een belevenis om zo'n grote koers eens in het echt voorbij gezien gaan. Mooie ervaring in deze vakantie.

De drie laatste renners zijn later afgestapt.