Zoek de verschillen. - Reisverslag uit Monteciccardo, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Zoek de verschillen. - Reisverslag uit Monteciccardo, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Zoek de verschillen.

Door: Titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

27 Mei 2023 | Italië, Monteciccardo

Op vakantie gaan is leuk maar het is ook altijd wel leuk om iets meer te weten te komen over het leven in een ander land.

Gisteravond aan tafel al een heel gesprek met een Duits stel over verschillen in Duitsland en bij ons. Het is daar net zo gepolariseerd als bij in ons eigen land. Zelfde problemen en gevoelens. Vluchtingproblemen, boeren, wonen, en het gevoel dat de milieu problemen vooral worden opgelost door te betalen.

Als je hier door de Marche rijdt oogt alles heel ontspannen, de mensen zijn bijzonder vriendelijk en het leven lijkt hier niet gestresst. De dorpjes zijn klein, althans rond de plek waar wij zitten.

Ik raakte hierover aan de praat met de camping eigenaaar en hij beaamde het. Hij kon niet zeggen hoe het in andere delen van het land ging, maar de mensen leven hier, ook zoals hij het zag, tamelijk ontspannen. Ook hier trekt de jeugd weg uit de dorpen en sluit het laatste bank kantoortje waardoor de vergrijzende bevolking naar een grotere plaats 20 km verderop moet. Voorlopig zijn de kleine winkeltjes er nog wel. Hij blijft ondanks de twintig jaar dat hij hier de camping heeft nog een beetje een buitenstaander. Het helpt dat hij de taal goed spreekt, dagelijks even een espresso haalt bij de lokale Tabac en af en toch een krantje leest.

In Italië zijn veel regionale verschillen. Het huidige Italië bestaat pas echt vanaf het begin van de vorige eeuw. In steden als Milaan of Rome zal het leven beslist anders zijn.

Uiteindelijk zal het hier in de Marche niet veel anders gaan dan bij ons in de kleine dorpjes.Tussen neus en Iippen door ook nog even kennis gemaakt met een, voor mij, nieuw drankje: Olijvenlikeur, het klinkt heel anders dan het smaakt. Daar lust ik nog wel eentje van.

We gaan zeker een bezoekje brengen aan de lokale producent. Ik zie dat dan maar als een werkbezoek.

Het blijft er ontspannen uitzien, het is een prachtige omgeving en, eindelijk, is het hier ook prachtig weer.

De verleiding om te idealiseren is groot. Ik blijf met toch maar vasthouden een de gedachte dat ergens op vakantie zijn iets heel anders is dan ergens wonen.