Routa con tonino - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Routa con tonino - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Routa con tonino

Door: Titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

25 Mei 2023 | Italië, Bevagna

Mensen die lange vakanties hebben en mooie reizen maken beleven altijd de mooiste dingen. Vaak heb ik boeken gelezen over de meest avontuurlijk dingen die sommigen hebben beleefd.

Voor mij is dat niet zo aan de orde. Ik ben al blij met weinig en haal veel voldoening uit een mooie plek op een camping in een mooi land. De dagbesteding verschilt weleens een beetje maar dat is dan ook wel het meest avontuurlijk. Naast een boek maak ik kruiswoordpuzzeltjes waar ik overigens altijd wel fouten in maak. In 9 van de tien wordt een Europese vrouw gevraagd. Eerste letter een d, laatste een e. Dat is die 9 keer een Duitse. Maar als omdat gewoonte getrouw in de tiende zet moet het een Deense zijn. Nog meer fouten en een hoop geknoei. Geen probleem, ik krijg er geen cijfer voor tenslotte en het is vakantie. Waar andere Nederlanders aardappels meenemen, heb ik puzzelboekje te over.

De hele dag puzzelen is ook niet alles. Dus ben je aangewezen op de medegasten al dan niet vrijwillig

Op een camping zeg je tegen iedereen hallo, mooi weer vandaag of je vraagt hoe lang ze al onderweg zijn.

Soms komen hele verhalen los. Sinds vandaag weet ik dankzij de achterbuurman alles over boezemfibrilleren. Best interessant wel.

Vroeger dacht ik dat, dat als ik gepensioneerd zou zijn, ik onbeperkt weg zou kunnen blijven. Dat blijkt niet zo te zijn. Toen ik de achterbuurman vroeg hoe lang ze vakantie bleven vertelde hij dat hij naar huis zou gaan als de medicatie op was. Kijk, dat zijn dingen waar ik vroeger ook nooit bij stil zou hebben gestaan. Zelfs als je alle tijd hebt zijn er beperkingen.

Het broodjes halen was vandaag weer extra gezellig. We gingen samen naar het winkeltje. De eigenaar van de camping heeft ook een landbouwbedrijf. Naast olijven verbouwen ze tomaten en nog veel meer groenten. Van deze producten maken ze de heerlijkste dingen. In het restaurant worden goede maaltijden gemaakt met eigen producten waar mogelijk. De vorige keer dat we hier waren hebben we een paar potten pastasaus meegenomen naar huis. Bij het openen kwamen toen de heerlijkste geuren en smaken vrij. Je kon Italië ruiken bij wijze van spreken. Dus, met het oog op het vertrek morgen, een paar flessen olijfolie ingeslagen naast een aantal potten saus. Mijn lief vertelde Luise dat ze afgelopen week pasta had gemaakt met een van hun sausen en daarbij tonino, had toegevoegd. Pasta con tonino. Erg lekker. Luisa schoot in de lach. Maar waarom? Nu bleek hoe handig het is om iets meer van de landstaal te kennen. Tonino is een jongensnaam. Anton in gewoon Nederlands. Pasta met Anton. Tonijn heet, hoewel tonino wel culi klinkt, tonino. Scheelt niet veel maar smaakt beter. Luisa hoort vaak van dit soort foutjes. Een van de Nederlanders had deze week gevraagd naar de routa naar hun volgende bestemming. Ze schoot er nog van in de lach. La routa (of la Ruta, dat verschil hoor je niet) blijkt een dame van lichte zeden te zijn. La rotta is de goeie. Scheelt ook maar weinig maar dan kom je wel waar je met je vrouw heen wil.

Een andere Nederlanders vroeg latte excremente toen hij halfvolle melk zocht. Hij bedoelde natuurlijk zonder vet of creme maar dit was wel een hele bijzondere ververvanger. Nou, ik lust veel maar latte excremente sla ik over.

Als ik volgende keer de camping bel hoe ik mijn naam niet te noemen. Met routa con tonino weet ze wie aan aan de telefoon heeft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bevagna

Vakantie 2023

Op reis zonder einddatum

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2023

De laatste dag

17 Juni 2023

Zwemmen

16 Juni 2023

Dolce far niente

15 Juni 2023

Naar de meiden

14 Juni 2023

Vakwerk
Titus11

Actief sinds 23 Juni 2011
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 55281

Voorgaande reizen:

06 Mei 2023 - 08 Juni 2023

Vakantie 2023

10 Juni 2017 - 19 Juli 2017

Italie 2017

15 Mei 2016 - 03 Juli 2016

Italie 2016

14 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Vakantie Tsjechië 2014

24 Augustus 2013 - 21 September 2013

Italië 2013

14 Oktober 2011 - 17 November 2011

Milaan

16 Juni 2011 - 06 Juli 0000

Vakantie 2012

15 Juni 2012 - 30 November -0001

Toscane 2012

Landen bezocht: