Romeinen - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Romeinen - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Romeinen

Door: Titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

20 Mei 2023 | Italië, Bevagna

Het is weer niet een echte dag om blij van te worden wat betreft het weer. Nu voelt regen In Italië iets beter dan Nederlandse regen, maar toch.

We hebben het plan om op pad te gaan. Weer een hele dag onder een luifeltje zitten zien we niet zitten. Maar waarheen? Naar een stad is wel leuk zolang het droog is. De hond is mee dus als een van ons een museum of kerk binnengaat moet de ander op de hond passen. Dat is dus een mooi weer dingetje. Gelukkig hebben we de Trotter gids met alle must sees van de regio. Er komen wat dorpjes voorbij maar ons oog valt op Carsulae, een historische site waar een Romeins dorpje is blootgelegd. Romeinse opgravingen bezoeken horen bijeen vakantie in Italië zoals zon en pizzas. Daar kan de hond mee naar binnen.Het is niet te ver weg. Via binnenweggetjes rijden we ongeveer 20 km. Het is even zoeken, maar we vinden het. De groots opgezette parkeerplaats ziet er verwaarloosd uit. De slagboom staat open en het ziet er niet naar uit dat die ooit nog naar beneden kan. Er staan twee auto's, een toeristisch hoogtepunt zal het niet zijn.

Een trapje naar beneden is voorzien van een rolstoellift maar ook die heeft zijn beste tijd gehad, die gaat ook nooit meer naar beneden. Na 300 meter lopen komen twee retrievers ons tegemoet lopen. Lippen omhoog en niet vriendelijk tegen Saar. Ze kennen hun talen want het woord oprotten begrijpen ze. Bij de kassa twee tickets gekocht voor 65 tarief. Dat scheelt de helft. De tourniquets werken niet.

De opgraving is wonderlijk genoeg goed bijgehouden. Helemaal authentiek is het nu ook weer niet want op de ruïnes zijn de muurtjes toch weer een beetje opgemetseld. Mooie uitleg in het Engels en voor waar dat nog te moeilijk is hebben weg Google lens. Uiteindelijk is het wel de moeite waard. Ik geef toe, het is geen Ostia of Pompei maar het is leuk en er is wat van gemaakt. De oude hoofdweg ligt er nog voor een deel en eerlijk gezegd ook nog in redelijke staat op de meeste plekken. Het is een schril contrast met de entourage om het park waar binnen 10 jaar waar alles al stuk is.

Sommige wegen waar we over rijden zijn echt niet heel veel beter.

Het is over dit soort weggetjes dat we weer terug gaan. Lekker binnendoor om te genieten van de omgeving. Zo binnendoor dat TomTom de weg kwijt raakt. Linksaf, rechtsaf of rechtdoor. Na iedere keus klinkt het bekende 'probeer om te draaien'

Over kleine steile weggetjes en een onverharde weg komen we weer bij de caravan. Trotter heeft zijn belofte weer waargemaakt. We hebben gezien wat we moesten zien en het was nog best leuk ook

Tags: Carsulae