28 mei. Verstandig - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu 28 mei. Verstandig - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

28 mei. Verstandig

Blijf op de hoogte en volg Titus11

28 Mei 2016 | Italië, Bevagna

We worden verstandig. Bij het ochtendritueel, rustig ontbijten en de rest rustig aan doen, besluiten we pas rond 16.00 uur iets te gaan ondernemen. Vandaag staat Bevagna zelf op het programma. Het is het dorpje 3 km verder van de camping. De camping ligt trouwens hoog op een heuvel. Om er te komen moesten we met de auto een flink stuk omrijden. Geadviseerd werd om vooral niet de kortste weg te nemen als je een caravan achter de auto hebt. Bij aankomst bleek al waarom. Het laatste stukje was zo steil dat de auto het in de eerste versnelling maar net aan haalde. 15% is dan ook niet niks.
Na een ochtend en een middag lekker lezen hoogste tijd om eens iets te gaan doen. Je wilt tenslotte ook een beetje zien waar je bent nietwaar. Monique was niet zo lekker dus ik ga alleen. Eerst naar Bevagna, dan nog wat boodschappen. We zijn er al een aantal dagen langs gereden en op afstand zag het er wel leuk uit. Ik volg de bordjes P en uiteindelijk vind ik parkeerplek op een overvol parkeer terrein. Hier is duidelijk is te doen. Na het binnen gaan van het dorpje zie ik dat hier enorm veel toeristen lopen. Dat is niet verwonderlijk. Het is een verrassend mooi dorpje. Hoewel..vooral de hoofdstraat is erg gezellig. Veel oude ogende huizen en vele horeca gelegenheden. Wat dat betreft is het net als in Nederland alleen overheerst hier niet de lucht van frituur of gebakken vis. Integendeel zelfs. Een aantal restaurants is nog gewoon gesloten. Kom ik thuis nooit in een kerk, hier sla ik er bijna geeneen over, op zoek naar mooie kunstwerken. In een van de kerken zitten gordijntjes voor de twee aanwezige kapelletjes. Het duurt even voor het tot me doordringt dat ik een muntje in de automaat moet gooien om de gordijntjes open te krijgen. Als ik dat zou doen zou ik een mooi beeldje te zien krijgen. Deze keer sla ik maar even over. Heel af en toe branden we wel eens een kaarsje. Het is meer een gevoelsding dan dat ik denk dat het ook maar ergens voor zou helpen. In deze kerk werkt het een klein beetje anders. Muntje erin en er gaat een lampje branden. De tijd heeft ook in de kerk niet stilgestaan. Ook dit offer sla ik over. Ergens in een van de zijsteegjes zie ik een oudere dame lopen. Met mijn telefoon maak ik een foto van het steegje met de dame. Tot mijn verbazing heb ik onlangs ontdekt dat mijn telefoon mooiere foto’s maakt dan mijn Nikon D40. Een keer per jaar is hier een middeleeuwse markt waarbij iedereen in het dorp in klederdracht loopt uit lang vervlogen tijden. Veel ambachten worden dan gedemonstreerd. Het duurt nog drie weken voor het zover is maar er wordt her en der al wel gewerkt aan de stalletjes. Een groot deel van de stands blijft gewoon het hele jaar staan. Lekker makkelijk.
Eerst heerst een heerlijk sfeertje hier. Jammer dat Monique er niet bij is.
Dan nog even boodschappen doen in Foligno. Onze buren hadden een route via het industrieterrein. Natuurlijk moest ik dat ook maar proberen en waarachtig. Ik kom uit bij de winkel waar ik moet zijn. Over weggetjes waar ze in Tsjechië jaloers op zouden zijn. Zo slecht dus. Onderweg kom ik ook nog een oranje flitspaal tegen. Gelukkig wordt de aanwezigheid van deze palen aangekondigd door een bord. Toch hoop ik dat deze wel uitstond.
Eerst naar de ene winkel, maar het vlees wat ik voor de BBQ wil hebben is schaars. Dan toch nog maar even naar de overkant. Bij dit bedrijf hadden we een paar dagen geleden heerlijke spiezen. Helaas, hier is de sortering nog kariger dan in de vorige winkel. Het pakketjes met vleesspiezen is er wel maar alleen in verpakking van 20 stuks. Dat is iets te veel van het goede. Toch maar weer terug naar de eerste winkel. Met horten en stoten krijg ik zo wat ik hebben wil.
Het is BBQ tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bevagna

Titus11

Actief sinds 23 Juni 2011
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 55560

Voorgaande reizen:

06 Mei 2023 - 08 Juni 2023

Vakantie 2023

10 Juni 2017 - 19 Juli 2017

Italie 2017

15 Mei 2016 - 03 Juli 2016

Italie 2016

14 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Vakantie Tsjechië 2014

24 Augustus 2013 - 21 September 2013

Italië 2013

14 Oktober 2011 - 17 November 2011

Milaan

16 Juni 2011 - 06 Juli 0000

Vakantie 2012

15 Juni 2012 - 30 November -0001

Toscane 2012

Landen bezocht: