5 juni - Reisverslag uit Fiano Romano, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu 5 juni - Reisverslag uit Fiano Romano, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

5 juni

Blijf op de hoogte en volg Titus11

05 Juni 2016 | Italië, Fiano Romano

We zitten vlakbij Paestum. Volgens Trotter zijn hier archeologische opgraving te zien die hun weerga niet kennen. De tempels die hier te zien zijn zouden de beste zijn van die van Griekenland, Turkije en Italië bij elkaar. Het is maar een kilometer of zes verder dus dat is te doen. Voor de eerste keer in deze vakantie hebben we te maken met een ‘bewaakt’ parkeer terrein. Er moet in ieder geval betaald worden. Keurig met bonnetje. Dat wel.
Meteen zien we de Griekse tempels achter de ommuring oprijzen. Het ziet er schitterend uit. Omdat het de eerste zondag van de maand is mogen we gratis naar binnen. Iedere eerste zondag van de maand is museumzondag, vandaar. Ook voor de Italianen is dit een trekpleister. Het is flink druk maar toch meer niet zo dat je van een grote toeristische drukte kunt spreken. De reisgids heeft niet overdreven. Drie prachtige tempels met hun zuilengalerijen zijn er te zien. Daaromheen de fundamenten van de rest van de Griekse stad die zijn hoogtij kende ver voor onze jaartelling. Vanwege museumzondag zijn er tal van activiteiten. Veel mensen lopen in Griekse dracht uit de tijd van de tempels rond. Ze tonen allerlei ambachten uit lang vervlogen tijden. De muntmeester slaat een muntje en deelt die aan iedereen uit die er maar eentje wil hebben. Er zijn schrijvers, wevers, wapenmakers en zelfs de bakker laat er zijn kunsten zien. Het is heel indrukwekkend. Voor de hond is het niet zo’n feest. Het is warm en ze heeft er merkbaar last van. Op een terras, een van de vele, komt ze een beetje bij. Een bezoekje wat zeer de moeite waard was. Hier horen we ook dat er een supermarkt vlakbij moet zijn.
We gaan op zoek maar nadat we een flinke eind gereden hebben stoppen we onze zoektocht. We hebben van alles gezien, maar geen supermarkt.

Tags: Paestum