25 mei 2016, Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu 25 mei 2016, Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

25 mei 2016, Assisi

Blijf op de hoogte en volg Titus11

25 Mei 2016 | Italië, Assisi

Vandaag naar Assisi. Een stad die we al eens eerder hebben bezocht en waar we destijds heel enthousiast over waren. Vooral de prachtige fresco’s in de kerk zijn prachtig. Het is een kleine dertig kilometer van de camping dus goed te doen. Vanaf de snelweg neem ik de eerste afslag. Eentje te vroeg waarschijnlijk want we moeten een heel eind omrijden om bij een parkeerplaats te komen. Kennelijk heb ik patent op het te vroeg nemen van afslagen dit naar. De parking is helemaal boven in de stad. Met een lift kunnen we naar beneden. Tenminste…we kunnen twee verdiepingen zakken. Daarna nog een stukje met de trap en door een tunneltje. Op zich toch wel weer goed geregeld daar. Het is een prachtig stadje. Dat blijkt ook wel van het staat er stijf van het toerisme. Japanners die al filmend door de straten lopen en waarschijnlijk pas thuis kunnen zien waar ze zijn geweest. Bij elk huis of souvenirwinkeltje komt de selfie stick tevoorschijn en wordt een nieuw plaatje gemaakt. Waar vroeger mensen met een camera om hun buik liepen, lopen tegenwoordig mensen met hun tablet allemaal dezelfde plaatjes te maken. Assisi is de geboorte plaats van Franciscus, een jongen edelman die op een bepaald moment het Licht heeft gezien en een eigen regel heeft gemaakt. Hoewel het hem destijds veel moeite kosten om deze regel bij de toenmalige paus erkent te krijgen heeft hij het later nog tot heilige geschopt. De huidige paus heeft zich naar hem vernoemd.
Het verhaal van Franciscus is door Giotto in prachtig fresco’s uitgebeeld over de wanden van de kerk. In 1997 heeft een aardbeving hier een flinke verwoesting aangericht maar daarvan is vrijwel niets meer te zien. Toen ik daar liep moest er nog wel even aan denken. Je moet je toch voorstellen dat je omhoog kijkt om de plafondschilderingen te bekijken en dat van het ene op het andere moment het dak naar beneden valt. Op internet zijn daar nog wel filmpjes van te vinden.
De grootste bedreiging nu lijkt het terrorisme te zijn. Twee militairen met een grote buks controleren van iedere bezoeker de rugzak.
De commercie lijkt het in deze stad te winnen van de religie. Dat is best wel jammer denk ik, maar het is niet anders. In elk winkeltje is wel iets te vinden van aan Franciscus refereert. De bidplaatjes hangen naast de speelgoed kruisbogen en nep-pistolen. Ach, in de echte wereld is het niet veel anders.
Voor de afwisseling eten we bij de tent.