Spoleto - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Spoleto - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Spoleto

Door: Titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

17 Mei 2023 | Italië, Bevagna

Na een nacht van veel regen is het vanochtend droog. Ik lees dat er door het slechte weer zelfs slachtoffers zijn gevallen en dat er plaatsen zijn waar de auto's in volgelopen straten staan. Dat is om bespaard gelukkig. Het slechte weer is veel noordelijker en we staan hoog.

Om niet weer een hele dag in de caravan te hoeven zitten besluiten we om eropuit te geen. Spoleto is het doel van het uitstapje, een kleine 25 km verderop. Via de toeristische route rijden we erheen. Prachtige vergezichten, met name rond Montefalco wat aardig hoog ligt. De wegen zijn niet best en er staan heel veel verkeersborden. Je kan zomaar een snelheidsbeperking missen en dat zou jammer zijn want er staan wel heel veel oranje Velox snelheidsmeters lans de weg.

Vanuit de parkeergarage is er een roltrap/-band vergelijkbaar met Schiphol. Voor de hond is dat een vreemde gewaarwording. De ondergrond beweegt niet en toch vooruitgaan. Dat is teveel voor hondenhersentjes en ze blijft trekken om vooruit te gaan. Uiteindelijk komt ze tot rust. Bij de uitgang, boven in het dorp komen we onze camping buren tegen. We krijgen wat tips en gaan verder.

Een hoogtepunt is de Dom. Een prachtige, rijk versierde kerk met hele mooie, goed bewaarde fresco's en een prachtig altaar. Een kapelletje is uitgevoerd in prachtig marmer. Een lust voor het oog en ook altijd wel even een mooi moment van bezinning. Ook al ben ik niet gelovig, het is op een bepaalde manier wel een rustpunt.

We struinen wat door de kleine straatjes. Voor ons, uitslapers, zijn we hier op verkeerde moment. Er zijn veel zaken gesloten tijdens de middagpauze. Dat is jammer want er zijn prachtige wijnhandels en andere leuke kleine winkeltjes. De ijsboer is gelukkig open waardoor we ons eerste ijsje van de vakantie kunnen eten. Langzaam weer terug naar de auto, weer over de rolband met de hond. Het blijft een dingetje.

Spoleto is een prachtig stadje. Ik las zelfs dat het een van de mooiste steden van Umbrië is. Ik geloof het graag. Het was zeer de moeite waard.

Op de terugweg stoppen we even bij een supermarkt. We zijn echt nog niet goed ingeburgerd want ook deze heeft nog middag sluiting.

Gelukkig is die in Bevagna gewoon open op een tijd die wij gewend zijn waardoor we toch weer wat op het bord krijgen.

Na het eten nog even gekeken naar stuurmanskunsten van een camperaar, maar daar zou ik niks meer over zeggen. Ik hou het er maar op dat de klei na alle regen te glad is om er goed op te kunnen manoeuvreren voor die ene. Over de andere zeg ik maar niks. Voor je het weet heb ik weer wat.

Tags: Spoleto