15 juni - Reisverslag uit Civitella Del Lago, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu 15 juni - Reisverslag uit Civitella Del Lago, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

15 juni

Blijf op de hoogte en volg Titus11

15 Juni 2016 | Italië, Civitella Del Lago

Vandaag naar Orvieto. Vier jaar geleden door iemand aanbevolen waardoor de stad bij ons op het lijstje stond. De stad toornt hoog boven het landschap uit. De eerste indruk is prima. Het oogt gezellig. We zijn speciaal laat vertrokken om de siesta te omzeilen. Het is een lekker toeristisch stadje. Er lopen veel aziaten al filmend met of zonder selfi stick. Als we bij de Dom uitkomen weten we niet wat we zien. Wat een prachtig gebouw. Zelfs de voorgevel is al indrukwekkend. Militairen bewaken het plein. Ze zijn in mijn ogen flijk bewapend. Eentje buigt zich voorover om Saar even aan te halen.
Om de beurt gaan we naar binnen zodat iemand bij Saar kan blijven. Het interieur overtreft de stoutste verwachtingen. Hoewel pas in tweede instantie. In de kapellen zien we fresco’s zo mooi dat het mij bijna ontroerd. Wat een kunstwerk. Hier moet ik ook weer denken aan de verschillende kunstenaars die met de hun ten dienste staande middelen dit allemaal voor elkaar hebben gekregen. Voor het perspectief in de koepels moet een hels karwei zijn geweest. Ik stel me zo voor dat ze liggend op hun rug dit stapje voor stapje hebben moeten doen. Ongelooflijk mooi. Deze kerk staat in de top tien van de mooiste die ik ooit heb gezien.
Als we eruit zijn lopen we nog een paar straatjes door. Bij een ijswinkeltje kopen we ook een ijsje voor Saar. Die gaat erin als koek. Ze eet erin of het de normaalste zaak van de wereld is. Omstanders staan er lachend naar te kijken.
Na een paar uur zijn we weer bij de auto. Orvieto is het bezoeken meer dan waard. Op de terugweg nog even langs de supermarkt om vlees voor de BBQ in te slaan. Dat laten we ons goed smaken. Morgen weer verder naar het noorden. We willen in toscane ook nog wat bezoeken en de camping in Bucine lijkt ons een mooi uitgangspunt hoewel we daar een paar weken geleden ook hebben gestaan.

Tags: Orvieto