Giotto - Reisverslag uit Assisi, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Giotto - Reisverslag uit Assisi, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Giotto

Blijf op de hoogte en volg Titus11

07 September 2013 | Italië, Assisi

Assisi staat op het programma. Tenslotte zijn we daar voor gekomen. In de basiliek zijn fresco’s te zien door Giotto gemaakt.
De pendelbus van de camping voert ons naar de stad. Lekker eenvoudig. Eerst de basiliek maar in. We volgen de stroom mensen en dan komen we in een van de mooiste kerken die ik ooit heb gezien. Van onder tot boven beschilderd, het een nog mooier dan het ander. Het had niet veel gescheeld of er was niks van te zien. Een paar jaar geleden is er een heleboel schade opgetreden door een aardbeving. Toen ik dat las herinnerde ik me de beelden die destijds op de tv werden uitgezonden nog wel. Het is allemaal prachtig gerestaureerd. Op een enkel beschadigd fresco na is er niets meer van te zien.
Foto’s maken is verboden maar ik zie veel mensen het toch doen. Na twee foto’s te hebben gemaakt komt een beveiliger zeggen dat dit niet mag. Jammer maar helaas. Het is mij overigens een raadsel waarom dit niet zou mogen. Een boek met alle schilderingen is in de kerk niet te koop. Het zal wel met rechten naar andere uitgeverijen te maken hebben.
De stad zelf is ook zeer de moeite waard. De ene kerk na de andere is te zien. Opvallend was een kerk in een Romeins bouwwerk met een mooie zuilengalerij. Het is niet alles goud wat blinkt maar daar binnen was dat zeker wel het geval. In de boekhandel koop ik een boekje over Giotto met daarin de fresco’s uit de basiliek. Mooier krijg ik ze niet op de foto.
Behalve kerken waren er veel souvenir winkeltjes met allemaal dezelfde spullen. De horeca weet ook dat toeristen toch wel op hun terras komen en rekenen bijna Nederlandse prijzen voor hun consumpties. Alle highlights hebben we wel gezien voor ons gevoel. We genieten nog van het prachtige vergezicht en gaan dan terug naar de plaats waar het busje ons weer zal oppikken. Een grote groep campinggasten heeft zich daar al verzameld en er kunnen maar zes tegelijk mee. Dat is jammer voor een aantal mensen. Ze hadden net zo lekker voorgedrongen en nu moesten ze wachten. De derde rit konden wij mee. Haast om naar de camping te gaan hadden we niet. Het is tenslotte vakantie en het is prachtig weer.
Ons slotmaal in Assisi gebruikten we in het campingrestaurant. Tot onze verrassing is bijna alles gereserveerd. Er komen ook veel mensen van buiten de camping. De eigenaar van het etablissement heeft een mooie baan. Hij hoeft niks te doen dan de kassa te bedienen. Zo lang er niet hoeft te worden afgerekend zit hij wat voor zich uit te staren en telt om de zoveel tijd even zijn geld. Tussendoor geeft hij het personeel een grauw en een snauw als het bestek niet mooi recht ligt of wanneer hij een ander onnauwkeurigheidje ziet. De dikke kelner gedraagt zich als sous-chef en deinst er ook niet van terug om de meisjes op hun nummer te zetten. Sommige reageren pissig, een ander geeft hem van repliek. Met zulke leidinggevenden zou ik het niet lang uithouden maar misschien het hier allemaal wel gewoon. Morgen willen we weer terug naar Toscane. Een stel wat verderop had een aantal leuke campings uit het ASCI boek. Zelf hadden we ook wel gekeken maar ervaringen uitwisselen kan geen kwaad. Ze bleken een handig gidsje te hebben met alle campings die korting geven in deze periode. Dat zoekt wel makkelijker dan in het dikke boek welke wij steeds raadplegen. Ze vertellen hoe ze er aan waren gekomen. Het hoort bij de twee dikke gidsen die je krijgt. Hm…we blijken dat handige gidsje zelf ook te hebben. Zo kom je nog eens iets aan de weet.
Nog twee weken te gaan.