Oeps, maandag - Reisverslag uit Bucine, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu Oeps, maandag - Reisverslag uit Bucine, Italië van Titus11 - WaarBenJij.nu

Oeps, maandag

Door: titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

25 Juni 2012 | Italië, Bucine

Vandaag een stond Florence op het programma. Daar zou zoveel moois te zien zijn dat we dat niet kunnen overslaan. Er was gewaarschuwd dat me de auto gaan geen optie zou zijn. De keus viel dus op de trein. Vanuit Purine en Ondervang is een rechtstreekse treinverbinding met de stad. Hoewel Purine een stuk dichterbij ligt, hebben we ons laten vertellen dat niet iedere trein daar zou stoppen.
Kaartjes waren snel gekocht, niet vergeten af te stempelen, en daar gingen we. Prima trein met airco die ons in hartje Florence afzetten. Bij de tourist information gevraagd waar de Uffice was. Helaas, die was gesloten, net als een aantal andere beroemde musea. Wij gaan naar Florence op een maandag! Lekker slim dus. Dan maar een eind lopen in de stad. De Dom hadden we snel gevonden. Twee enorme rijen stonden daar voor twee gesloten deuren. Welke rij was nou voor weke ingang? Ze waren zo lang dat we eerst maar verder zijn gaan lopen. Het was er heet en vreselijk druk, maar ook wel weer gezellig druk. Hoe zou het hier in het hoogseizoen zijn?
Langs het museo Gallileo met een prachtige zonnewijzer naar de over van de Arno. Daar konden we de beroemde Ponte Vecci zien liggen. Daarna de Uffici gepasseerd waar op de binnenplaats vele duisteren figuren hun koopwaar op een kleedje te koop aanboden. Bij het zien van de operette achtige politie agenten met hun mooie witte helmpjes en witte tasjes, pakten ze hun boeltje snel op en gingen er vandoor.
Niet zonder reden want even later zagen we een agente met een tas vol treintjes lopen. Ondernemers risico zullen we maar zeggen. Het grote beeld van David toornde voor ons op. We stonden voor het Palazzo Veccio, het voormalige paleis van de familie di Medici. Het voorportaal was al schitterend om te zien, de rij voor de kassa niet lang dus we hebben het paleis met een bezoek vereerd. We werden verrast door de prachtige Sale dei cinquencento. Een enorme zaal vol fresco’s en schilderijen. Erg indrukwekkend en een aanrader. In het midden van het plafond een fresco waarop Cosimo di Medici zichzelf liet afbeelden als gekroonde keizer. Veel over dit plafond gelezen en nu ook zelf mogen zien. Het hele gebouw was letterlijk behangen van de fresco’s tot de kleinste trapportalen aan toe. De Uffice moet een volgende keer maar, Florence bestaat volgend jaar ook nog wel (zal je altijd zien…)
Via een restaurantje(waar productie draaien het doel was) verder gelopen over de ponte Vecci naar de Basilica Santa Croce waar het ook weer veel te druk was. Doorlopen dus maar.
Onderweg klonk uit een van de kerken orgelspel. Persoonlij vind ik dat altijd wel de moeite waard. Wat een akoestiek en wat een geluid. Het vulde de hele ruimte. Mooi moment om even te rusten terwijl Maria een oogje in het zeil houdt.
Op de terugweg nog maar even bij de Dom kijken die overigens aan de buitenkant een verpletterende indruk maakt. De rij was weg. De kerk bleek s ochtends nog niet geopend.
Zo indrukwekkende de buitenkant was zo sober was het binnen hoewel de koepel fantastisch beschilderd was.
De toren kon worden beklommen. Normaal gesproken klim ik graag op torens maar die €15,- had ik er niet voor over. Het moet wel leuk blijven.
Terug met de trein was lastiger, welke moesten we nu. Ons station was een tussenstation en op het bord stond alleen de eindbestemming. Eindelijk vonden we hem. Na een tijdje kwam een schoonmaakster langs om te zeggen dat deze pas over een uur vertrok. Onze trein stond een stukje verder. Als we opschoten zouden we hem nog wel halen.
Dat lukte en in een wederom prima trein, heerlijk koel door de airco, spoorden we terug. De conducteur kwam langs om te vragen waar we heen moesten en snelde verder. Even later stond de trein stil. Na tien minuten een bericht waar geen van de toeristen, bij ons in de buurt zat een groep Britse jongeren, iets van begreep. Uiteindelijk kwam alles goed. Bij de Ipercoop nog snel wat boodschappen gedaan waarna we om 21.00 uur aan de barbecue gingen. We passen ons steeds meer aan.
Er is niet gelezen vandaag. Dat is dan toch ook wel weer bijzonder.
Het weer blijft prachtig. Een thermometer in Florence gaf 39 graden aan.