Openluchtmusea - Reisverslag uit Radim, Tsjechische Republiek van Titus11 - WaarBenJij.nu Openluchtmusea - Reisverslag uit Radim, Tsjechische Republiek van Titus11 - WaarBenJij.nu

Openluchtmusea

Door: titus11

Blijf op de hoogte en volg Titus11

05 Juli 2011 | Tsjechische Republiek, Radim

Dag 18, 4 juli
Het blijft druilerig. Gisteren was het zelfs koud en hebben we niks gedaan. Echt niks. In de middag hebben we in de kantine gezeten om te kaarten met de buren en zelfs daar was het koud. Van arren moede hebben op waarbenjij.nu maar een stukje in het Gronings gezet. In de avond zijn we maar weer eens uit eten gegaan.
De kou was wel weg vandaag, maar af en toe viel er toch nog wel een buitje. Wat moet je dan gaan doen. Wandelen en fietsen vat al snel af. We besloten om naar het openluchtmuseum te gaan in de buurt van Hlinsko. Eva leidde ons langs verschillende weggetjes die we niet zouden hebben gekozen als we de route op de kaart hadden uit gezet. Het voordeel is wel dat we door plaatsjes zijn gereden waar we anders niet zouden zijn geweest. Op de stille weggetjes door het bos werden we ook niet achtervolgd door bumperklevende Tsjechen.
De grote parkeerplaats bij het museum was bijna leeg. De slagboom stond open. Eerst maar iets eten in het restaurantje aldaar. De heerlijke lucht, die ik zo specifiek vind voor die land, kwam ons tegemoet. Een mengeling van houtvuur en knoflook. De topinka ging erin als koek.Eenmaal buiten begon het weer te regenen. Het museum bleek gesloten maar wel vrij toegankelijk. Het leek een soort Orvelte. Na een uurtje hadden we alles wel gezien en gingen terug naar de caravan via een andere route. Door Hlinsko gingen we. Een stadje waar niet veel aan leek toen we er doorheen gingen. Vlak voor het verlaten van de stad kwamen we langs de brouwerij Richtar. Daar zijn we toch even heengegaan om te zien of het winkeltje open was. Twee vriendelijke dames waren erg behulpzaam. Nadat ik op de vitrine met kleding had gewezen kwam ze met armen vol truien, t-shirts en bodywarmers terug. De maat XXL was precies goed. Met een fleecejack en polo gingen we weer naar buiten. Uiteraard ook nog alles soorten bier die ter plekke werden gebrouwen en een enveloppe vol met etiketten. Brouwerij nummer 5 van de vakantie zat erop.
Terug op de camping bleken de buren ook naar het openluchtmuseum te zijn geweest. Ze benoemden allerlei dingen die wij niet hadden gezien. Blijkt dat museum dus kennelijk uit twee delen te bestaan. In Hlinsko staat een groot deel en op de plek waar wij waren nog een ander deel. Een goede reden om maar weer eens uit eten te gaan. Bij Bartolomeus dit keer. Echt authentiek gegeten. Een serveerster die geen woord buiten de pieren sprak en een menukaart uitsluitende in het Tsjechisch. We kregen op ons bord wat we hadden verwacht. Als je de taal niet spreekt gaat het dus nog lang goed. Niet iedereen kreeg het bordje leeg. De prijs was ook een stuk hoger dan in het vorige restaurant want pp moesten we twee euro meer betalen. Er schijnen hier vier restaurants te zijn, We hebben er dus nog eentje te gaan. De avond werd afgesloten in de gezellig kantine van Na Venkove waar inmiddels ook een stel uit Roermond aanwezig was. We lieten het ons weer lekker smaken